Español

Main Article Content

Cesar Mendez
Amalia Nuevo-Delaunay
Paulo Moreno-Meynard
Francisca Moya Cañoles
Rosario Cordero-Fernández
Camila Muñoz Soto
Diego Artigas
Macarena Barrera
María Luisa Gómez
Javiera Gajardo-Araos

Abstract

A comprehensive understanding of the spatial trends of rock art on a regional scale requires an appropriate management of information which is not always equivalent in quality or detail. As a result of the work of different research teams through time and with the use of different methodologies it is expected that large areas will present a high degree of data diversity. This is the case of the Aisén Region in West Central Patagonia, where despite the abundance of rock art, its associated information is variably known, unevenly published, and with different levels of accessibility. However, given the great interest that these manifestations produce and the need of social actors to inform themselves for the adequate protection of heritage, we developed a project to systematize information of rock art at a regional scale for making available a wealth of weighed and useful data for scientists, authorities, and the local communities. In this article we present the methodology implemented in this research and its results. This corresponds to an initial stage in the systematization of information in a regional scale in which differences are expected to increase and in which strategies integrating research teams, disciplines, and visions are required. However, the use of standardized information in the spatial and contextual levels and in terms of the basic descriptive attributes of the rock art allow obtaining initial results on the spatial distribution of manifestations and their relative chronology. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Mendez, C., Nuevo-Delaunay, A., Moreno-Meynard, P., Moya Cañoles, F., Cordero-Fernández, R., Muñoz Soto, C., Artigas, D., Barrera, M., Gómez, M. L., & Gajardo-Araos, J. (2023). Español. Magallania, 51, 1–24. https://doi.org/10.22352/MAGALLANIA202351017
Section
Artículos

References

Acevedo, A., y Franco, N.V. (2012). Aplicación de DStretch a imágenes digitales del arte rupestre de Patagonia (Argentina). Comechingonia Virtual, VI(2), 152-175. D., y Muñoz, C. (2015). Arte rupestre en el curso medio del río Ibáñez: retomando el camino de la interacción de las manifestaciones artísticas al contexto regional. En Actas del XIX Congreso Nacional de Arqueología Chilena (pp. 507-514). Chungara Revista de Antropología Chilena.

Artigas, D., Muñoz, C., y Lucero, V. (2016). Dame una manito: integrando el contexto del arte rupestre a la arqueología del Ibáñez Medio. En F. Oliva, A.M. Rocchietti, y F. Solomita Banfi (Eds.), Imágenes Rupestres: Lugares y Regiones (pp. 559-568). Centro de Estudios Arqueológicos Regionales, Universidad Nacional de Rosario.

Aschero, C. (2012). Las escenas de caza en Cueva de las Manos: una perspectiva regional (Santa Cruz, Argentina). En J. Clottes (Ed.), L’art Pléistocène dans le monde, Actes du Congrès IFRAO (CD, pp. 807-822), Tarascon-sur-AriègeBalletti, C., Guerra, F., Scocca, V., y Gottardi, C. (2015). 3D integrated methodologies for the documentation and the virtual reconstruction of an archaeological site. The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XL-5/W4, 215-222. https://doi.org/10.5194/isprsarchives-XL- 5-W4-215-2015 Bate, L.F. (1970a). El yacimiento de Punta del Monte. Rehue, 3, 9-21.

Bate, L.F. (1970b). Primeras Investigaciones sobre el Arte rupestre (Primer Informe). Anales del Instituto de la Patagonia, 1, 15-25.

Bate, L.F. (1971). Primeras Investigaciones sobre el Arte rupestre (Segundo Informe). Anales del Instituto de la Patagonia, 2, 33-41.

Bate, L.F. (1978). Las investigaciones sobre los cazadores tempranos de Chile austral. Trapananda, 1(2), 14-23. Bednarik, R.G. (2002). The dating of rock art: A critique. Journal of Archaeological Sciences, 29, 1213-1233.

Belardi, J.B. (2004). Más vueltas que una greca. En M.T. Civalero, P.M. Fernández, y A.G. Guráieb (Eds.), Contra Viento y Marea. Arqueología de la Patagonia (pp. 591-603). Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano-Sociedad Argentina de Antropología. Bellelli, C., Scheinsohn, V., y Podestá, M. (2008). Arqueología de pasos cordilleranos: un caso de estudio en Patagonia norte durante el Holoceno tardío. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 13(2), 37-55. https://doi.org/10.4067/S0718-68942008000200003

Brook, G.A., Franco, N.V., Cherkinsky, A., Acevedo, A., Fiore, D., Pope, T.R., Weimar, R.D., Neher, G., Evans, H.A., y Salguero, T.T. (2018). Pigments, binders, and ages of rock art at Viuda Quenzana, Santa Cruz, Patagonia (Argentina). Journal of Archaeological Science: Reports, 21, 47-63. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2018.01.004 Carden, N. (2009). Prints on the rocks: a study of the track representations from Piedra Museo Locality (Southern Patagonia). Rock Art Research, 26(1), 29-42. Carden, N., y Miotti, L. (2020). Unraveling rock art palimpsests through superimpositions: The definition of painting episodes in Los Toldos (southern Patagonia) as a baseline for chronology. Journal of Archaeological Science: Reports, 30, 102265. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2020.102265

Chippindale, C. (2004). From millimetre up to kilometre: a framework of space and of scale for reporting and studying rock-art in its landscape. En C. Chippindale y G. Nash (Eds.), The Figured Landscapes of Rock-Art. Looking at Pictures in Place (pp. 102-117).

CONAF. (2011). Catastro de Uso de Suelo y Vegetación. Corporación Nacional Forestal. http://www.ide.cl/ index.php/flora-y-fauna/item/1513-catastros-de-uso- de-suelo-y-vegetacion

Cordero, R., Muñoz, C., y Artigas, D. (2019). Reinterpretando paredes: interacción e intercambio de información en el Ibáñez Medio, Patagonia Central, Chile. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 24(1), 37-55.

Cordero, R., Muñoz Soto, C., Artigas San Carlos, D., y Fernández Donoso, F. (2021). La imagen del guanaco: análisis del uso del espacio a partir del arte rupestre presente en la cuenca del lago General Carrera/Buenos Aires, Patagonia Central, Chile. Espacio Tiempo y Forma. Serie I, Prehistoria y Arqueología, (14), 43-60. https:// doi.org/10.5944/etfi.14.2021.30026

DGA. (2014). Inventario de Glaciares Nacionales. Dirección General de Aguas. http://www.geoportal.cl/geoportal/catalog/ search/resource/details.page?uuid=%7B9C5CBF38- 72D5-4489-A745-30AEAF1CDFC2%7D

DGA. (2017). Catastro de Lagos y Lagunas. Dirección General de Aguas. http://www.ide.cl/index.php/aguas-continentales Dincauze, D. (2000). Environmental Archaeology. Principles and Practice. Cambridge University Press.

Fick, S.E., y Hijmans, R.J. (2017). WorldClim 2: new 1-km spatial resolution climate surfaces for global land areas. International Journal of Climatology, 37(12), 4302-4315. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/joc.5086

Fiore, D., y Acevedo, A. (2016). El trabajo del arte. Una evaluación de la inversión laboral en la producción de arte rupestre. El caso del Cañadón Yaten Guajen (Santa Cruz, Patagonia, Argentina). En F. Oliva, A.M. Rocchietti, y F. Solomita Banfi (Eds.), Imágenes Rupestres, Lugares y Regiones (pp. 485-504). Centro de Estudios Arqueológicos Regionales, Universidad Nacional de Rosario. Gallardo, F. (2009). Sobre la composición y la disposición en el arte rupestre de Chile: Consideraciones metodológicas e interpretativas. Magallania, 37(1), 85-98. https://doi.org/10.4067/S0718-22442009000100007

García, C., y Mena, F. (2016). ¿La frontera del oeste? Prospecciones arqueológicas en el bosque montano del extremo occidental del valle medio del río Ibáñez (Andes patagónicos, Chile). Intersecciones en Antropología, 17, 49-61.

Garvey, R., Silva Carrasco, E., Roa Solís, C., y Charó Bortolaso, C. (2023). Prehistoric Human Occupation of Southern Andean Forests: Evidence from Alero Largo, Aysén, Chilean Patagonia. Latin American Antiquity, 34(2), 366-384. https://doi.org/10.1017/laq.2022.18 González, M., Gañán, M., y Serrano F.A. (2014). Primer registro de arte rupestre en Tierra del Fuego. Magallania, 42(3), 175-181.

Gradin, C. (1983). El Arte Rupestre de la Cuenca del Río Pinturas, Provincia de Santa Cruz, República Argentina. Ars Praehistorica, II, 87-149.

Grosman, L. (2016). Reaching the Point of No Return: The Computational Revolution in Archaeology. Annual Review of Anthropology, 45(1), 129-145. https://doi. org/10.1146/annurev-anthro-102215-095946

Harman, J. (2008). Using Decorrelation Stretch to Enhance Rock Art Images. En http://dstretch.com/AlgorithmDescription.html. Hogg, A.G., Heaton, T.J., Hua, Q., Palmer, J.G., Turney, C.S.M., Southon, J., Bayliss, A., Blackwell, P.G., Boswijk, G., Bronk Ramsey, C., Pearson, C., Petchey, F., Reimer, P., Reimer, R., y Wacker, L. (2020). SHCal20 Southern Hemisphere calibration, 0–55,000 years cal BP. Radiocarbon, 62(4), 759-778. https://doi.org/10.1017/ RDC.2020.59

Jarvis, A., Reuter, H.I., Nelson, A., y Guevara, E. (2017). Hole-filled seamless SRTM for the Globe Version 4. Available from the CGIAR-CSI SRTM 90m Database. Available online https://srtm.csi.cgiar.org (accesed on October 4, 2017)

Labarca, R., Mena, F., Prieto, A., Dupradou, T., y Silva, E. (2016). Investigaciones arqueológicas en torno a los primeros registros de arte rupestre en Morro Vilcún. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 21(2), 65-80.

Legoupil, D., y Prieto, A. (1991). Sepultura de niños canoeros en un abrigo pintado de Última Esperanza, Chile. Anales del Instituto de la Patagonia, 20, 133-138.

Leroi-Gourhan, A. (1984). Arte y Grafismo en la Europa Prehistórica. Colegio Universitario de Ediciones Istmo. Lewis-Williams, J.D. (1995). Modelling the production and consumption of rock art. The South African Archaeological Bulletin, 50, 143-154. https://doi.org/10.2307/3889063 Lucero, V., y Mena, F. (2000). Arte rupestre del Río Ibáñez (XI Región): un análisis cuantitativo exploratorio. En J.B. Belardi, F. Carballo Marina, y S. Espinosa (Eds.), Desde el País de Los Gigantes. Perspectivas Arqueológicas en Patagonia (Vol. I, pp. 415-427). Universidad Nacional de la Patagonia Austral.

Luebert, F., y Pliscoff, P. (2006). Sinopsis Bioclimática y Vegetacional de Chile. Editorial Universitaria.

Mena, F. (1999). La ocupación prehistórica de los valles andinos centro-patagónicos (XI Región, Chile): generalidades y localismos. En J.B. Belardi, P.M. Fernández, R.A. Goñi, A.G. Guráieb, y M. De Nigris (Eds.), Soplando en el viento... Actas de las Terceras Jornadas de Arqueología de la Patagonia (pp. 57-64). Universidad Nacional del Comahue e Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano.

Mena, F. (2000). Un panorama de la prehistoria de Aisén Oriental; estado de conocimiento a fines de siglo. Serie Antropología, 2, 21-41.

Mena, F. (2016). Sistema de movilidad restringida y circulación en el valle del río Ibáñez, Andes centropatagónicos, Chile. En F. Mena (Ed.), Arqueología de la Patagonia: de Mar a Mar (pp. 48-57). Ñire Negro.

Mena, F., y Blanco, J. (2017). Estado de la investigación arqueológica del valle del Chacabuco, Andes Centro Patagónicos. XI Región de Aisén, Chile. Magallania, 45, 199-217.

Mena, F., y Stafford, T. (2006). Contexto estratigráfico y fechación directa de esqueletos humanos del Holoceno Temprano en Cueva Baño Nuevo 1 (Patagonia Central, Chile). En J. Jiménez, S. González, J. Pompa y F. Ortíz (Eds.), Segundo Simposio Internacional del Hombre Temprano en América (pp. 139-154). Ciudad de México.

Mena, F., Muñoz, C., Artigas, D., Cordero, R., y Calderón, N. (2018). Primer registro de grabados en Aisén (Patagonia Central, Chile). Boletín de la Sociedad de Investigación del Arte rupestre de Bolivia (SIARB), 32, 31-35.

Méndez, C., Reyes, O., Trejo, V., y Nuevo Delaunay, A. (2013). Ocupación humana de alto río Simpson, Aisén (margen occidental de la estepa de Patagonia Central) como caso para medir la intensidad de uso de espacios. En A.F. Zangrando, R. Barberena, A. Gil, G. Neme, M. Giardina, L. Luna, C. Otaola, S. Paulides, L. Salgán, y A. Tivoli (Eds.), Tendencias teórico metodológicas y casos de estudio en la arqueología de la Patagonia (pp. 193- 201). Museo de Historia Natural de San Rafael-INAPL.

Méndez, C., Reyes, O., Nuevo Delaunay, A., Velásquez, H., Trejo, V., Hormazábal, N., Solari, M., y Stern, C.R. (2016). Las Quemas Rockshelter: Understanding Human Occupations of Andean Forests of Central Patagonia (Aisén, Chile), Southern South America. Latin American Antiquity, 27(02), 207-226. https:// doi.org/10.7183/1045-6635.27.2.207

Menghin, O. (1957). Estilos del Arte Rupestre de Patagonia. Acta Praehistorica, 1, 57-87.

Moreno-Meynard, P., Méndez, C., Irarrázaval, I., y Nuevo- Delaunay, A. (2022). Past Human Mobility Corridors and Least-Cost Path Models South of General Carrera Lake, Central West Patagonia (46°S, South America). Land, 11(8), 1351. https://www.mdpi.com/2073- 445X/11/8/1351

Moya Cañoles, F. (2023). Arte Rupestre en grupos de cazadores recolectores: un estudio comparativo entre el Centro Norte y la Patagonia Central de Chile. [Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona]. Barcelona.

Moya Cañoles, F., Troncoso, A., Armstrong, F., Venegas, C., Cárcamo, J., y Artigas, D. (2021). Rock paintings, soot, and the practice of marking places. A case study in North-Central Chile. Journal of Archaeological Science: Reports, 36, 102853. https://doi.org/10.1016/j. jasrep.2021.102853

Moya Cañoles, F., Domingo-Sanz, I., Nuevo-Delaunay, A., Méndez, C., y Belardi, J.B. (2021). Reevaluando el arte rupestre de la Cueva de las Manos del Río Pedregoso, Patagonia Centro-Meridional, Aisén, Chile. XXI Congreso Nacional de Arqueología Chilena, Puerto Montt.

Muñoz, C. (2013). Caracterización de los sitios ubicados en el río Ibáñez, XI región de Aisén, Chile: Una aproximación a la relación arte rupestre-asentamiento. En A.F. Zangrando, R. Barberena, A. Gil, G. Neme, M. Giardina, L. Luna, C. Otaola, S. Paulides, L. Salgán, y A. Tivoli (Eds.), Tendencias teórico-metodológicas y casos de estudio en la arqueología de la Patagonia (pp. 203-211). Museo de Historia Natural de San Rafael.

Muñoz, C., y Artigas, D. (2016). Dar la mano y tomarse el todo: los sitios rupestres del Ibáñez medio como ventanas de un mundo abierto a los sistemas culturales amplios. Ñire Negro Ediciones.

Muñoz, C., Cordero, R., y Artigas, D. (2016). El sitio Alero Picton 1: nuevo registro de arte rupestre para los canales fueguinos. Magallania, 44(2), 225-231.

Muñoz, C., Re, A., Cordero, R., Guichón, F., y Artigas, D. (2021). ¿Comunicaciones a grandes distancias? Desafíos metodológicos de la comparación de pinturas rupestres del bosque y estepa de Patagonia Centro-Meridional. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 9(1), 372-392.

Muñoz Soto, C.I. (2020). Nuevas aproximaciones al arte rupestre de Fuego-Patagonia, Chile: caracterización y comparación de los sitios del continente y de los canales del extremo sur. Magallania, 48(2), 161-181. http://www.magallania. cl/index.php/magallania/article/view/1166

Niemeyer, H. (1978). La cueva con pinturas indígenas del río Pedregoso (Departamento de Chile Chico, Prov. de Aysén, Chile). Notas del Museo de Historia Natural de San Rafael, 19, 339-353.

Nuevo-Delaunay, A., Méndez, C., Reyes, O., Seelenfreund, A., y Belmar, C. (2022). La ocupación humana antigua de los callejones sin salida de los Andes de Patagonia: midiendo la intensidad de uso del espacio en los márgenes del Campo de Hielo Norte (Aisén, Chile). Chungara Revista de Antropología Chilena, 54(3), 481-500. http://dx.doi. org/10.4067/S0717-73562022005000203

Nuevo-Delaunay, A., Méndez, C., Reyes, O., y Trejo, V. (2013). Evaluando evidencias humanas en la margen bosque- estepa (>900 msnm) de Patagonia central: cueva de Punta del Monte (Región de Aisén, Chile). Magallania, 41(2), 187-196. https://doi.org/10.4067/S0718- 22442013000200010

Re, A. (2016). Superimpositions and attitudes towards pre-existing rock art: a case study in southern Patagonia. En R.G. Bednarik, D. Fiore, M. Basile, G. Kumar, y T. Huisheng (Eds.), Palaeoart and Materiality The Scientific Study of Rock Art (pp. 15-30). Archaeopress.

Re, A., Guichón, F., Espinosa, M., y Martínez, L. (2021). Los puntos claves para la comunicación por medios materiales durante el Holoceno Tardío en el centro-oeste de Santa Cruz (Patagonia meridional, Argentina). Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 26(2), 107-131. https://doi.org/10.4067/S0718-68942021000200107

Reyes, O. (2020). The Settlement of the Chonos Archipelago, Western Patagonia, Chile. Springer Nature.

Reyes, O., Méndez, C., Velásquez, H., y Trejo, V. (2006). Distribuciones espaciales y contextos arqueológicos de cazadores recolectores esteparios en Alto río Cisnes (XI Región de Aisén). Magallania, 34(2), 75-90. https://doi. org/10.4067/s0718-22442006000200008

Rolandi, D., Podestá, M., y Paunero, R. (2005). El Arte rupestre de Argentina indígena. Grupo Abierto Comunicaciones. Roosevelt, C.H., Cobb, P.J., Moss, E., Olson, B.R., y Ünlüsoy, S. (2015). Excavation is Destruction Digitization: Advances in Archaeological Practice. Journal of Field Archaeology, 40, 325-346.

Sade, K., Mena, F., y Stern, C. (2015). Placas grabadas, no grabadas y negativos pintados de Aysén. XX Congreso

Nacional de Arqueología Chilena, Concepción.

Sade, K., Castañeda, F., y Pérez-Barría, L. (2019). Poblamiento y registro arqueológico de la costa sur del lago General Carrera (Río Baker, Región de Aysén, Chile). Revista de Aysenología, 6, 29-49.

Sepúlveda, M. (2021). Making visible the invisible. A microarchaeology approach and an Archaeology of Color perspective for rock art paintings from the southern cone of South America. Quaternary International, 572(20). https://doi.org/10.1016/j.quaint.2020.05.031

SERNAGEOMIN. (2010). Geología de Chile. Servicio Nacional de Geología y Minería. https://geometadatos.wordpress.com/2011/05/16/geologia-de-chile-sernageomin- layer-online/

Steelman, K. (2014). Radiocarbon dating Chilean Patagonia rock paintings. Informe de avance, Proyecto FONDECYT 1110556, Santiago.

Stuiver, M., Reimer, P.J., y Reimer, R.W. (2020). CALIB 8.1 [WWW program]. http://www.calib.org

Taboada Téllez, F., y Strecker, M. (1996). Protección y conservación del arte rupestre: una visión comparativa entre algunos países del Viejo y Nuevo Mundo. Chungara Revista de Antropología Chilena, 28(1 y 2), 3-45.

Troncoso, A., Moya, F., Sepúlveda, M., y Cárcamo, J. (2017). First absolute dating of Andean hunter-gatherer rock art paintings from North Central Chile. Journal of Archaeological and Anthropological Sciences, 9(2), 223-232. https://doi.org/10.1007/s12520-015-0282-z

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>